Het oprichten van een nieuwe stichting is niet altijd even makkelijk. U moet op zoek naar mensen die mee willen werken, geldschieters zijn wellicht belangrijk voor het behalen van uw idealen of doelen en u dient officiële statuten op te laten stellen voor uw stichting. Net als bij een vereniging is het gebruikelijk om naast statuten gebruik te maken van een huishoudelijk reglement, bijvoorbeeld voor het beheren van een eventueel onderkomen voor de stichting. Dit huishoudelijk reglement kunt u zelf opstellen, of laten opstellen door een externe partij. Voor het opstellen van statuten voor uw stichting dient u langs te gaan bij een notaris. Start u een nieuwe stichting? Voor statuten voor stichtingen bent u bij ons notariskantoor aan het juiste adres!
Inhoud van statuten voor stichtingen
De statuten van een stichting beschrijven de gemaakte afspraken bij de oprichting van de stichting. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de verplichtingen van betrokkenen van de stichting naar de stichting, andersom van de stichting naar de betrokkenen en over de besluitvorming binnen de stichting. Ook de naam van de stichting, het doel van de stichting en het werkgebied worden hierin vastgelegd. Dit is belangrijk, omdat u met statuten voorkomt dat er in een later stadium discussies ontstaan binnen de stichting. Een notaris kan u adviseren bij het opstellen van de statuten, bijvoorbeeld over de inhoud en de rechtsgeldigheid.
Waarom statuten opstellen?
Het voornaamste doel van het opstellen van statuten voor stichtingen is het voorkomen van conflicten binnen de stichting. Er kan een discussie ontstaan over de aanstelling van nieuwe bestuurders, over het nemen van besluiten binnen een stichting, enzovoorts. In dit geval bieden de statuten van de stichting uitkomst. Het is om deze reden van groot belang dat de afspraken op heldere wijze worden beschreven in de statuten.
(Bij ons notariskantoor kunt u ook statuten voor verenigingen laten opstellen.)